- - - - - -
subota, 18 avgust 2018
A+ R A-

HUTBA - 17.2.2017./ 20.DŽUMADE-L-ULA 1438 H.G.

fDeli
0

WP 20170215 21 46 38 Pro

Allah Uzvišeni nas Uči da u svakoj stvari u svemiru postoji određena količina dobra i zla, i da se korist ili šteta stvari određuje po onome što preovladava u njima.
islam na osnovu tog principa gradi stavove prema svemu u svemiru, pa i prema ljudima.

tako musliman može napraviti grešku, ali ona ne smije biti razlog za njegovo odbacivanje u potpunosti, jer je dobro (islam) ono što preovladava kod njega.
uz to, ako pođemo od sebe i vidimo svoje slabosti, onda nikada nećemo pogriješiti prilikom donošenja suda o drugima.

zato, musliman se treba pozabaviti sobom, svojim mahanama, greškama, slabostima i negativnim stavovima.

 

{يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْ لاَ يَضُرُّكُم مَّن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ إِلَى اللّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ}

 

“o vjernici, brinite se o sebi; ako ste na pravom putu, neće vam nauditi onaj koji je zalutao! Allahu ćete se svi vratiti i On Će vas Obavijestiti o onome što ste radili.“ (el-ma'ida, 105)

 

“blago onom ko se zaposli svojim mahanama, zaboravljat će tuđe.“ (dejlemi, ebu nuajm, bezzar)

 

kad je isa, alejhisselam, došao u bejtu-l-makdis, u susret mu pođoše nekoliko ljudi koji su okrivili jednu ženu da je počinila preljubu.
između sebe su govorili: “ako je ne kazni, nego joj oprosti, onda ćemo ga okriviti što je postupio suprotno zakonu musaa, alejhisselam, a ako je kazni, onda je postupio suprotno svojem učenju, jer on podučava samilosti.“
kada su stigli kod isaa, alejhisselam, rekoše: “o, Božiji pejgambere, mi smo ovu ženu našli u preljubu. musa, alejhisselam, je naredio da se takav kamenuje. a šta ti kažeš?“
isa, alejhisselam, se sagnu i prstom na tlu nacrta ogledalo u kojem je svako mogao vidjeti svoje grijehe, pa reče:
“neka svako pogleda u ogledalo, pa ko od vas bude bez grijeha taj neka prvi baci kamen na ovu ženu.“
ljudi su prilazili i gledali u ogledalo svoje grijehe. kada su vidjeli svoje grijehe počeli su izlaziti jedan za drugim, jer su se zastidjeli svojih grijeha. kada se isa, alejhisselam, podigao, osim žene tu više nikoga nije vidio, pa je rekao:
“ženo, gdje su oni koji su te osudili?“
kroz suze, žena mu odgovori: “o, pejgambere, kada su vidjeli svoje grijehe zastidjeli su se i otišli.“
tada je isa, alejhisselam, uputi na dobro: “Slavljen neka je Allah Uzvišeni! idi svojim putem u miru i više ne griješi, jer Allah Uzvišeni me Nije Poslao da tebe osudim.“

 

 

svaki čovjek može da djeluje samo na tri kolosjeka.
to su u stvari ove tri relacije: - čovjek prema Allahu Uzvišenom - čovjek prema samom sebi, - čovjek prema drugima.
po islamskom učenju čovjek mora biti najoprezniji kada je u pitanju ovo treće. jer, Allah Uzvišeni Oprašta i mi smo dužni da se nadamo oprostu. ako se ogriješimo o svoje vlastito biće ne moramo biti mnogo zabrinuti, jer ćemo, sigurno, sami sebi oprostiti.
međutim, ogriješiti se o nekoga drugog je nepoznanica.
niko nam ne može garantovati, da li će nam oprostiti osoba o koju smo se ogriješili.

 

{وَلاَ تَأْكُلُواْ أَمْوَالَكُم بَيْنَكُم بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُواْ بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُواْ فَرِيقًا مِّنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالإِثْمِ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ}

 

“ne jedite imovinu jedan drugoga na nepošten način i ne parničite se zbog nje pred sudijama da biste na grešan način i svjesno dio tuđe imovine pojeli!“ (el-bekara, 188)

 

“zaista će onaj koji bespravno uzima tuđi imetak u džehennem.“

(ahmed ibn hanbel)

 

jedne prilike, ebu hanifin, radijAllahu anhu, otac sabit, uzimao je abdest na rijeci, pa je iznenada ugledao jednu lijepu crvenu jabuku koja je plovila rijekom.
sabit je uzeo jabuku i ugrizao jednom, pa je odmah pomislio: “ova jabuka ima svoga vlasnika. ja sam je uzeo bez njegove dozvole.“

tako je razmišljao o danu polaganja računa kada će polagati račun i za najmanji ugriz jabuke. zato odluči da traži vlasnika jabuke kako bi mu tražio halaluk (oprost).

odmah, nakon što malo odmaku, ugleda jedno drvo jabuke koje je bacilo granje nad rijekom. kada je bolje pogledao, vidio je da je jabuka na tom drvetu ista kao i ona što je ugrizao. pomisli da je jabuka koju je ugrizao pala sa tog drveta, pa potraži vlasnika te bašče.

pošto nađe vlasnika bašče, sabit mu reče: “ova jabuka je pala iz vaše bašče. naime, ja sam uzimajući abdest ugledao jabuku i bez vašeg znanja ugrizao jednom. nakon toga, sjetio sam se da jabuka ima svog vlasnika, pa sam došao da mi halalite ili da vam platim onoliko koliko ona košta. sada vas molim da mi halalite, pa da idem, ili mi kažite cijenu jabuke, da vam platim?“

         vlasnik bašče reče: “ne, ne mogu da ti halalim. zašto si bez moga znanja ugrizao jabuku iz moje bašče?“

tada sabit reče: “ali, gospodine, molim vas, kažite mi cijenu jabuke i ja ću vam odmah platiti?“

“cijena ove jabuke jeste da tri godine budeš nadničar kod mene, pa ću onda da razmislim da li da ti halalim“, reče vlasnik bašče.

ebu hanifin, radijAllahu anhu, otac sabit pristade da tri godine čini hizmet ovom čovjeku, jer drugog izlaza nema da bi mu on halalio. tako je tri godine radio u bašči tog čovjeka, brojeći dane i nakon tri godine ode kod gazde i reče: “evo, tri godine su prošle, pa sam došao da mi sada halališ onaj ugriz jabuke, pa da idem.“

“ja sam rekao da ću nakon tri godine tvog hizmeta da razmislim da li da ti halalim. ja sam razmislio i odlučio da ti halalim, ali pod jednim uslovom: imam jednu kćerku koja ne govori, ne vidi, ne čuje, nema ruku, niti nogu. pa, ako je oženiš, ja ću ti halaliti.“

sabitu je bilo veoma važno da mu ovaj čovjek halali i pristade da se oženi njegovom kćerkom sa svim tim mahanama.

međutim, kada su mu doveli djevojku, sabit se začudio, jer je djevojka bila potpuno zdrava. pomisli da je neka greška, pa ode njenom ocu i reče: “ti mi reče da je tvoja kćerka nijema, gluha, slijepa, bez ruku i nogu, ali ona je potpuno zdrava!“

“ja sam ti rekao da je moja kćerka slijepa, jer ne gleda u zabranjeno. ona je gluha, jer ne sluša ono što je zabranjeno. ona je nijema, jer ne govori ono što je zabranjeno. ona je bez ruku, jer ne pruža ruku na zabranjeno. ona je bez nogu, jer ne ide na zabranjena mjesta. sve sam ti ovo rekao u prenesenom značenju. moja kćerka je tražila prema sebi takvog bogobojaznog muža, pa sam se ja uvjerio da si ti taj koji je dostojan nje.“

iz ovog braka, rodio se ebu hanife, radijAllahu anhu, koji je kao dijete jedne prilike proučio cio Kur'an za tri dana, a majka mu reče: “sine, da nije tvoj otac ugrizao bez dozvole onu jabuku, ti bi mogao i za jedan dan da proučiš cio Kur'an.“