- - - - - -
petak, 25 maj 2018
A+ R A-

VESTI

NOVI PAZAR - DRUGI DAN OBELEŽAVANJA 150 GODINA ISLAMSKE ZAJEDNICE SRBIJE

  • Objavljeno subota, 21 april 2018 14:16

20180420 2 29939260 32911953

Povodom obeležavanja 150 godina Islamske zajednice Srbije, sinoć je i u Novom Pazaru upriličena svečanost.

Na skupu u sportskoj hali "Pendik", pored velikog broja građana, imama i velikodostojnika IZ-e prisustvovali su i Remzi Birčan - izasalnik predsednika Uprave za verske poslove (Diyaneta) Republike Turske Ali Erbaša, predstavnici dipomatskog kora Saudijske Arabije i Republike Turske, predstavnici IZ-e Crne Gore, predsednici opština Novi Pazar, Sjenica, Tutin i Rožaje, javne ličnosti i gosti iz zemalja regiona.

Reisu-l-ulema Islamske zajednice Srbije Sead ef. Nasufović je u obraćanju rekao da je njegova poruka danas, za život muslimanima da nikada ne budu sami i da ih nikada ne bude strah.
"Na svetu ne postoji tvrđi insan nego što je Sandžaklija. Za strah ne znamo jer smo oguglali od svih zbivanja oko nas. Ali s obzirom da Boga volimo, s obzirom da su nam srca velika, uvek smo patili što smo sami. Od danas mi nismo sami", poručio je reis efendija, dodavši da su danas prisutni ljudi iz Mekke i Medine, Republike Turske i Crne Gore.

Podsetivši da je "danas dan rođenja Poslanika Muhammeda (po gregorijanskom kalendaru) i Dan grada Novog Pazara", reisu-l-ulema je istakao da u Novom Pazaru ezan nije prestao da se uči 557 godina.

Predstavnik Uprave za verske poslove (Dijaneta) Republike Turske Remzi Birčan je, prenoseći selame od predsednika Dijaneta Ali Erbaša, uz poruku da muslimani kao pravi vernici budu braća i jedinstveni.
Izrazivši da oseća veliko zadovoljstvo i radost što danas boravi u Novom Pazaru i Sandžaku, gde su vekovima u toleranciji živele Osmanlije, Birčan uputio čestitke povodom 150. godišnice Islamske zajednice Srbije.
"Koliko je Istanbul blizak gradu Agri na istoku Turske, toliko je Istanbul blizak Novom Pazaru i Sandžaku. Prihvatite srdačne bratske selame od vaše braće iz Edirnea, Anadolije, Erzuruma, Hakarija... Uzvišeni Bog kaže da su samo vernici braća i ne mogu biti ništa drugo van toga. Ako se neki musliman ma gde u svetu susretne s nekim problemom dužni smo da mu pognemo. Osmanlije su nas uvek podučavale da budemo tolerantni prema ostalim konfesijama i narodima i stoga trebamo širiti ljubav, bratstvo, toleranciju i poštovanje prema drugima", istakao je zvaničnik Uprave za verske poslove Republike Turske.
U svojoj poruci je podvukao da muslimani pored zaštite svog identiteta treba da poštuju i državu u kojoj žive.

Skupu su se obratili predsednik istanbulske opštine Bajrampasa Atila Ajdiner i predsednik Bošnjačkog nacionalnog veća, Suljeman Ugljanin.

Na svečanosti je održan i koncert izvođača duhovne muzike, Hamdi Ozera iz Turske i Šabana Burhana iz Sarajeva.

godisnjica iz srbija aa

ČESTITKE POVODOM 150 GODINA ISLAMSKE ZAJEDNICE SRBIJE

  • Objavljeno subota, 21 april 2018 01:06

Povodom velikog jubileja koji obeležava Islamska zajednica Srbije - 150 godina postojanja, na adresu reisu-l-uleme i muftija Islamske zajednice Srbije pristigle su brojne čestitke od verskih predstavnika muslimana.

Mi ovoga puta izdvajamo čestitke predsednik Uprave za verske poslove Republike Turske (Dijaneta) i egipatskog muftije.

Diyanet čestitka 150 IZS page 001Diyanet čestitka 150 IZS prevod page 001

WP 20180421 00 52 17 ProWP 20180421 00 29 59 Pro

MINISTARSTVO ODBRANE - REAGOVANJE POVODOM 150 GODINA ISLAMSKE ZAJEDNICE SRBIJE

  • Objavljeno petak, 20 april 2018 11:08

http://www.mod.gov.rs/lat/12451/obelezeno-150-godina-islamske-zajednice-srbije-12451

Prigodnom svečanošću u holu Narodne skupštine Republike Srbije danas je obeleženo 150 godina Islamske zajednice Srbije. 

Skupu su prisustvovali ministar odbrane Aleksandar Vulin i načelnik Generalštaba Vojske Srbije general Ljubiša Diković, sa saradnicima kao i predstavnici diplomatskog kora, verskog, pollitičkog, kulturnog i javnog života. 

U svom svečarskom slovu, na, kako je rekao smotri prijateljstva, reis-ul-ulema Sead Nasufović je istakao da Islamska zajednica Srbije, kao neodvojivi deo države i društva, još od svog nastanka 1868. godine nije zaboravila svoj najveći amanet - da unosi radost u srce svakog čoveka i čini dobra dela.
- Te daleke godine Kneževina Srbija je dokazala svoj evropski identitet, kada je ukazom Državnog saveta priznala Islam kao zakonitu jednakopravnu religiju i muslimani su mogli da uživaju slobodno ispovedanje svoje vere. Time je Srbija postala prva država u Evropi koja je usvojila pozitivni zakon o drugom i drugačijem, o čemu i danas samo maštaju neke zemlje Evropske unije - rekao je vrhovni poglavar islamske zajednice Srbije i dodao da su sve crkve u Srbiji zajedno, rame uz rame, prošle sve nedaće prethodnih vek i po.

On je poručio da prošlost treba da nam bude učitelj za bolju budućnost i istakao da ima čast da obavesti skup da je Vlada Republike Srbije Rijasetu islamske zajednice Srbije vratila na korišćenje Bajrakli džamiju i to je, kako je istakao, poklon Muslimanima za ovaj veliki jubilej, na čemu je srdačno zahvalio.

Reis-ul-ulema Sead Nasufović je posebnu zahvalnost izrazio Ministarstvu odbrane i Vojsci Republike Srbije.

-  Veoma mnogo su uradili da u Vojsci postoji verska služba, a ovih dana se očekuje da dobijemo i molitveni prostor na Vojnomedicinskoj akademiji za sve vernike muslimane, pacijente te ustanove - rekao je Nasufović. 

Direktor Uprave za saradnju sa crkvama i verskim zajednicama dr Mileta Radojević rekao je da Vlada Republike Srbije, odnosno Ministarstvo pravde preko Uprave za saradnju sa crkvama i verskim zajednicama, čini napore da sa svim verskim zajednicama uspostavi dobru komunikaciju i dobre odnose.

Želimo da pripadnici svih verskih zajednica i naroda u Srbiji žive u miru, ljubavi i toleranciji. Vlada Republike Srbije i u narednom periodu učiniće napor kako bi se sledeći jubileji slavili sa još boljim rezultatima nego što ih imamo danas, istakao je Radojević.

ban 4239 1524171870

150 GODINA ISLAMSKE ZAJEDNICE SRBIJE - SVEČANI PRIJEM U DOMU NARODNE SKUPŠTINE

  • Objavljeno petak, 20 april 2018 00:50

30741649 1691947037579780 9187477552053092352 n

Sinoć je u Domu Narodne skupštine organizovan svečani prijem povodom 150 godina Islamske zajednice Srbije.
Svečanost je započela učenjem Kur’ana.
Hafiz Abdurrahim ef. Sulejman je proučio suru El Fatiha, a nakon prevoda, vojni orkestar Stanislav Binički je izveo državnu himnu Republike Srbije.

Ispred domaćina, prisutnima se obratio reisu-l-ulma Islamske zajednice Srbije, Sead ef. Nasufović.

„Dame i gospodo! Draga braćo i sestre!
Dobro nam došli na smotru prijateljstva povodom obilježavanja jubileja 150 godina Islamske zajednice Srbije.
Kao neodvojivi dio društva i naše domovine Islamska zajednica Srbije od svog nastanka daleke 1868. godine, pa sve do danas, ni na trenutak nije zaboravila svoj najveći amanet: unositi radost u srce svakog čovjeka, činjenje dobra i pozivanja na dobro, izbjegavanje ružnih, loših i pokuđenih djela i insistiranja da ih drugi ne čine!
Baš te daleke 1868. godine Kneževina Srbija konkretno je dokazala svoj evropski identitet - ukazom Državnog savjeta priznaje islam kao zakonitu i jednakopravnu religiju, muslimani uživaju slobodno ispovijedanje svoje vjere, a time je Srbija postala prva država u Evropi sa pozitivnim zakonom o drugom i drugačijem, o čemu neke zemlje Evropske Unije još uvijek samo maštaju.
Da, zajedno smo, ruku pod ruku, sa svim crkvama i vjerskim zajednicama dijelili radost i žalost. Zajedno prošli ratne strahote, poslijeratno siromaštvo i glad, zajedno gradili, a nikad rušili, zajedno opstali i preživjeli dugih 50 godina teškog komunizma, vremena kad je ponosno bilo biti protiv Boga, a sramotno vjerovati u Svevišnjeg.
Jedna riječ, jedna realnost, jedna životna potreba, jedna sjemenka opstanka obilježila je cjelokupni period Islamske zajednice Srbije – dijalog!
O prošlosti neću ništa drugo i ništa više reći, osim: neka nam loša prošlost bude učitelj za bolju budućnost, a lijepu prošlost ne skrivajmo!
Od Boga milost i pomoć molimo; i snagu da istrajemo na putu koji Njemu vodi; želju i volju za suživotom; mudrost i pamet za iskrenim dijalogom s drugim i drugačijim; slogu u našoj Zajednici; mir u našem domu i domovini!
Izdržali smo zajedno, opstali zajedno, večeras smo zajedno. Neka tako bude dok je svijeta i vijeka.”

Reisu-l-ulema je potom izjavio da je Vlada Srbije vratila Islamskoj zajednici vlasništvo nad Bajrakli džamijom u Beogradu kao poklon povodom ovog značajnog jubileja.

Podsetimo, vlasništvo nad Bajrakli džamijom je imala vlada, a pravo na korišćenje imao je Grad Beograd. Bajrakli džamija pod zaštitom je države kao spomenik kulture i kulturno dobro od velikog značaja.

Nakon reisu-l-uleme Islamske zajednice Srbije, prisutnima se obratio i Direktor uprave za saradnju s crkvama i verskim zajednicama Mileta Radojević, koji je rekao je da će vlada učiniti veće napore da unapredi odnose sa svim verskim zajednicama.
"Želja nam je da svi narodi, bez obzira na versku i nacionalnu pripadnost, žive u miru i ljubavi i da ostvaruju dobre odnose", rekao je Radojević.

Nakon zvaničnog dela, prisutni su mogli da uživaju u izložbi „Saputnici kaldrmom“.

Prijemu su, između ostalog prisustvovali ambasadori muslimaskih zemalja, ambasador Sjedinjenih Država, šef Misije OEBS-a u Srbiji, ministri u Vladi Srbije Rasim Ljajić, Aleksandar Vulin, Zoran Đorđević, kao i poslanici Skupštine Srbije, predstavnici verskih zajednica: episkop bački Irinej, rabin Isak Asiel i beogradski nadbiskup Stanislav Hočevar, kao i ličnosti iz javnog i kulturnog života Srbije.

30712769 1691947327579751 324318667057659904 n30741082 1691947817579702 6409788134325747712 n30706149 1691948267579657 6562592397723697152 n31093472 1691979317576552 7769036122620952576 n

“15O GODINA ISLAMSKE ZAJEDNICE SRBIJE A NE ISLAMA U SRBIJI” – INTERVJU MUFTIJE SRBIJANSKOG ABDULLAHA EF. NUMANA ZA GMS

  • Objavljeno četvrtak, 19 april 2018 00:12

574c862f faf4 44b5 acab 27580a0a0a64 numan 2

Prenosimo intervju muftije srbijanskog Abdullaha ef. Numana koji je dao za Glas Muslimana Srbije.

Sutra, četvrtak 19. april, počinje obeležavanje 150 godina od formiranja Islamske zajednice Srbije što je bio povod za razgovor sa muftijom srbijanskim prof. dr Abdullahom ef. Numanom. Razgovor smo obavili u prostorijama Islamske zajednice u Beogradu a pored velikog jubileja, dotakli smo se i još nekih aktuelnih tema.

GMS:
Iako je povod našeg razgovora 150 godina Islamske zajednice Srbije, uvaženi muftijo, mislim da bi trebalo da počnemo sa pitanjem vezano za vašu nedavnu posetu Palestini i učešću na islamskoj Konferenciji. Ono što je kod nas prošlo nezapaženo jeste i to da ste predvodili namaz u Mesdžidu-l-Aksa.
Jerusalim, Kuds – primer tolerancije halife Omera, radijallahu anhu, kao primer islamske tolerancije, ali i rana muslimanskog ummeta. Kakve utiske nosite iz Palestine?

Muftija srbijanski:
Nama je bilo tamo jako lepo. Bili smo na Konferenciji o statusu Jerusalima, ja sam imao dva obraćanja, jedno kraće i jedno duže. Na Konferenciji je doneta odluka, zaključak da je Jerusalim glavni grad Palestine zauvek. Da je to njihov grad, da su oni tu bili i da im niko ne može oduzeti to pravo. Kada je bila završena Konferencija, koja je bila posećena od strane muslimana iz svih delova sveta, reis efendija i ja smo bili izvanredno primljeni od strane predsednika Vrhovnog suda koji nas je lepo ugostio i koji nam je kazao da veruje da smo mi iskreni podržavaoci palestinske borbe i palestinskog naroda. Ono što ga je dirnulo jeste saznanje da svake hutbe sa minbera ja uputim dovu za Palestinu. Da Allah pomogne Palestinu, da je oslobodi .
U Kudusi-šerifu otišli smo na džumu. Čim smo stigli posetili smo glavnog muteveliju sa kojim smo porazgovarali i popili kafu. Onda su nas odveli u džamiju gde su bila rezervisana mesta za nas, a to je bilo u samom mihrabu. Hutbu je držao muftija palestinski i hutba je bila baš o toj Konferenciji, o njihovom shvatanju, o važnosti Kudusa i nemogućnosti Palestinaca koji su rođeni u Palestini a ne žive u Jerusalimu da dođu tu i da klanjaju džumu. To je jako teško.
Kad sam već tu, mene je interesovala ta psihološka strana, kako jedan narod koji je porobljen, jedan narod koji je u nekom, kako sam im rekao, otvorenom zatvoru, kako oni mogu da budu tako veseli, tako puni elana, snage i optimizma. Jedna je stvar iz vere, iz islama, takođe i iz znanja da su u pravu i da je istina na njihovoj strani. Ali ima još nešto...imali smo sastanak sa bivšim studentima, Palestincima koji su studirali u Beogradu, hteli su da se vide sa mnom, pozvali su nas u Džeriko i šta su nam rekli: „Mi smo ceo dan pod abdestom. U slučaju da neko hoće da nas ubije, da umremo sa abdestom.“ Eto, tako taj narod živi, to je njihov život. Ali opet imaju osmeh na licu, opet su snažni.
Uglavom, nakon džume namaza, muftija palestinski mi je kazao da ću ja predvoditi ikindija namaz – asr, i onda sam bio imam. Bila je puna džamija i nakon namaza su svi krenuli da mi prilaze, da me grle i ljube, čestitaju...jedan čovek mi je čak dao pedest funti kao poklon i još sto za zekat koje sam doneo ovde u Bajrakli džamiju Tolliko su ljudi prilazili da su naši domaćini morali da formiraju krug kako bih mogao da izađem.
Onda nas je jedan od imama poveo u obilazak i pokazivao nam znamenita mesta, pre svega Kubetussahra. Nakon čega sam opet želeo da se vratim u Mesdžidu-l-aksa, da je vidim bez ljudi.
Tako da...sa te strane u odnosu prema Bogu, vrednost mesta na kojem smo bili to je nešto, po mom mišljenju, neprocenjivo. Isto tako je i po odnosu prema ljudima. To su divni ljudi koji daju sve, daju emociju... Ja sam se osećao kao kod kuće.

GMS:
Vratimo se povodu našeg razgovora. Sutra počinje obeležavanje150 godina Islamske zajednice Srbije. Zašto je bilo važno tada, pre 150 godina, formirati Islamsku zajednicu Srbije? I kako komentarišete izjave da se ovaj jubilej vezuje za 150 godina Islama u Srbiji?

Muftija srbijanski:
To što govore da je 150 godina islama, to je jedna dezinformacija. Kada su Turci napustili Srbiju, šta je bila garancija muslimanima da mogu slobodno da ispovedaju veru? Ništa. Šta se desilo? Dešava se to da Obrenović kaže „mi ćemo da damo muslimanima prava“.
Oni koji to govore treba da razumeju da su Srbija i Austrougarska bile dve države koje su dale zakonsko pravo veroispovesti muslimanima, da je islam Božanska religija i da muslimani mogu slobodno da se mole Bogu, da grade svoje Bogomolje i da budu to što jesu. Nije nama priznanje islama dalo ništa drugo nego da po zakonu imamo pravo da budemo ono što smo i da to niko ne može da nam oduzme. A mi svi dobro znamo da je islam u ove krajeve došao mnogo ranije. Džamija koju su Sirijci izgradili u Gori je dokaz da islam u ovim krajevima ne potiče ekskluzivno od dolaska Turaka. Ovde su dolazili trgovci iz Sirije i tu se naseljavali, trgovci iz Dubrovnika su dolazili u Bosnu i tamo se doseljavali.. Mi treba prvo da, sa teološke strane, budemo zadovoljni i zahvalni Allahu što smo muslimani. Mehanizam postajanja muslimanom je bio preko doseljenika i preko Turaka. Ni jedni ni drugi nemaju ekskluzivno pravo da kažu da su oni doneli islam. Jer su ga svi doneli a mi smo ga prihvatili. Ovo priznanje je samo zakonska zaštita. Kada se to pogleda, mnogo je bolje imati tu zaštitu nego je nemati. Mi još uvek možemo da gradimo džamije i niko nas ne proganja. Treba biti pametan. Nama nije Miloš Obrenović doneo islam, niti je on ikada sebe proglasio za nekog glasnika islama. Islam je tu bio, elhamdulillah. To niko ne negira. Ali eto, došao je zakon. Danas imamo muslimane u Narodnoj skupštini, bilo je posebnog kazana za muslimane u vojsci za vreme kralja Aleksandra, bio je ovde Gajret, bio je reisu-l-ulema u Nišu, pa je posle toga bio reisu-l-ulema u Beogradu. To su velike stvari. Ovde na Balkanu se mora shvatiti, ja volim Bošnjake, ali se mora shvatiti da ima islama i van Bosne. I da islam postoji i kod ljudi koji nisu Bošnjaci. Ne možemo svi biti Bošnjaci baš kao što ne možemo svi biti Arapi. Ljudi trebaju da shvate da niko nije bolji od drugoga zbog pripadnosti nekoj nacionalnoj grupi. Jedino se merimo po svojim delima a ne po nacionalnosti.

GMS:
Uvaženi muftija, možete li nam onda reći kako je to danas, 150 godina kasnije, biti musliman u Srbiji?

Muftija srbijanski:
Ja sam to rekao. Biti musliman u Srbiji - sa jedne strane je lako, sa druge strane teško. Javno govorim da je nezaposlenost među muslimanima veća nego među hrišćanima. Što se tiče verskih sloboda, muslimani su slobodni. Da li mi sami sebe stavljamo u neku mentalnu neslobodu, to je druga stvar. Da li ćutimo više nego što treba da ćutimo, to je druga stvar. Da li kada hoćemo da nešto demonstriramo kao na primer sa onom srušenom džamijom u Zemun Polju, da li ispoljavamo tu neku potisnutu agresiju, to je veoma važno. Muslimani su ovde miroljubivi ljudi, naročito među pripadnicima Roma, Aškalija i Egipćana, većina bar. Stvar je u tome da je to narod koji je celog svog života bio potcenjen i bio omalovažavan.

GMS:
U Srbiji niste dopustili da se razvije bilo kakav ekstremni pokret ili da dođe do nekog incidenta. Iako su se mnogi bojali reakcija, baš nakon rušenja džamije u Zemun Polju. Šta vi kažete za dešavanja u tom beogradskom naselju?

Muftija srbijanski:
Nije da smo mi mogli nekome nešto da zabranimo, ali nismo dozvolili to metodom kojom smo delovali, nismo dozvolili zbog načina na koji smo delovali. Kada je u pitanju taj konkretan slučaj, stvar je u tome, pošto su se svi ljudi angažovali tu, ekstremi nisu mogli da kažu „eto, Islamska zajednica se ne brine za vas, jedino ako se budemo tukli dobićemo nešto.“ To se Bogu hvala nije desilo.
Što se džamije tiče, mi smo poverovali da će država da nam pomogne da rešimo problem te džamije. Mi se još uvek nadamo da će se slučaj džamije u Zemun Polju rešiti na jedan fini način i da će muslimani tamo imati svoju džamiju. Metodologija građenja nije bila dobra, trebalo je da sačekamo tu sudsku odluku. Naš entuzijazam da se džamija završi, pozitivan entuzijazam, nije bila naša pobuna proziv države ili revolucija. Međutim taj državni sektor koji je došao i srušio džamiju, to je shvatio kao akt pobune. Mislim da su greške učinjene na obe strane. Mi smo trebali biti strpljivi i pametni, a oni su trebali, kao država, da budu pametniji od svojih stanovnika i nije trebalo da ruše. Kome je to smetalo? Ja sam se plašio kako će taj narod tamo da zove Srbiju svojom državom kada mu ona ruši ono što mu je najmilije. Oni su za džamiju odvajali od usta, a oni su siromašni. Ipak, ako Bog da, mi ćemo to rešiti.

GMS:
Uvaženi muftija, dozvolite da vas upitamo i za nedavna dešavanja u Novom Pazaru kada su napadnuta dva službenika Islamske zajednice: fizički napad na Nezira ef. Salihovića i pokušaj spaljivanja automobila Hasiba ef. Suljovića. Vi se niste oglašavali po tom pitanju. Kako komentarišete napade i kako ocenjujete (ne)reagovanje državnih organa?

Muftija srbijanski:
Ja nisam hteo ništa da kažem jer nisam hteo da dolivam ulje na vatru. Ne volim one ljude koji su narodni heroji i najveći borci na svetu iz svoje fotelje, koji puno pričaju a ništa ne urade. Svi su rekli i napisali nešto kako im je žao, kako ovo, kako ono...i osudili. Ja sam mislio „i da ja nešto kažem, šta bih mogao ja tu da dodam, to je ista rečenica, ista misao, ista emocija“, i to sam pustio. Drugo, hteo sam da budem neutralan. Pošto su se svi direktno ubacili u to, pošto su svi imali neki komentar koji imao ono, da kažemo, Zvezda – Partizan, ja sam hteo da budem neutralan da bih mogao negde da pomognem da dođe do pomirenja. Mislio sam da čovek koji nije komentarisao, možda bi bio najpodesniji da to uradi sa jedne neutralne strane. Da ne navijamo ni zakoga, nego navijamo za najbolje rešenje.
Meni je to teško... da se čovek isprebija, da završi u bolnici... da drugom poliju auto petrolom i pokušaju da ga zapale... strašno. A policija kao policija. Ona gleda i ... Ja mislim da oni imaju više nego što ne govore. Zavisi ko je tu umešan. Zavisi da li je to individualni napad, ili grupni napad, ko ga je organizovao, šta je htelo sa time da se dobije. Jedna stvar koja se meni tu nije dopala, odmah je počelo to međusobno nabeđivanje, te ovaj, te onaj, te ovakav, te onakav... ja to ne volim.
Sve ovo ima više nivoa. To je podmetnuto. Prvo da se učini šteta prebijenom, da se napravi još dublji raskol između muslimana, i da se po mogućnosti, eto, uništi karijera Sulejmana Ugljanina. Ja sam raznišljao, kakve Ugljanin koristi ima što će neko biti prebijen? Treba gledati u toj celoj situaciji ko ima najviše koristi.
Ćutao sam zato što sam misliio ćutanje je zlato. Ako im zatrebam da mogu da imam pozitivnu ulogu a ne da budem navijač. A ja sam navijač za pravdu. Ja bih voleo da se to otkrije i razotkrije i onda će to da bude istina. Ja sam za to da se zna istina, pa gde padne. Takvi moramo da budemo. Ne smemo da pokrivamo istinu zato što nekoga volimo ili nam je neko dobar prijatelj.

GMS:
Muftija, u svakoj mogućoj situaciji, u svakom javnom nastupu ističete odličnu saradnju sa predstavnicima drugih verskih zajednica i crkava. Kako tu versku toleranciju, tačnije saradnju i dobre odnose preneti na građane, na pripadnike svih religija i konfesija?

Muftija srbijanski:
Da bi mogli da budemo sigurni u ono što radimo, moramo da dobro poznajemo svoju veru. Da budemo sigurni da smo muslimani. I onda nam neće biti teško da sedimo sa bilo kime. To nam je prvi zadatak. Nijedan od tih ljudi druge veroispovesti nema moć da nama ukrade našu veru. Svaki odnos sa nekim mora da bude dvostran. Moramo da budemo svesni šta radimo i u tom odnosu prema drugome moramo biti pošteni, tako da bi nas Allah uvek čuvao i pomagao. Prvi korak u tim odnosima treba da bude da ne bežimo od odosa, da se ne učaurimo. Nego da budemo uvek spremni, da kada nam neko pruža ruku da je i mi pružimo, a kada mi nekome pružamo ruku da je pružamo sa sigurnošću da znamo šta radimo. Ako tako ne bude bilo, onda niko neće o nama znati. Ovako, kada vide ko smo, kad nas vide uživo a ne kada čitaju po tamo nekim magazinima o nama, onda će da promene mišljenje o nama. Videće pravu sliku muslimana. Svaki musliman je ambasador svoje vere. Za to treba imati obrazovanja. Kritikovati muslimane koji se druže sa pripadnicima drugih vera, ne čini dobro nikome. Omalovažavati ljude koji to rade ne čini dobro nikome, jer se sa te strane može stvoriti neka međusobna sigurnost. I po meni je merilo to da se Bosna nikada ne ponovi. To je za mene merilo. Šta god radimo ovde, gde se narod lako zapali, da uvek imamo na umu da trebamo sprečiti taj požar. Požar fašizma, požar nacionalizma se uvek mora gasiti kada je on mali još, kad ta vatra malo gori, kad se vatra ne rasplamsa da ne bude kasno. Imamo bezvredne ljude sa svih strana koji sebi daju za pravo da dokažu svoju veru putm nasilja. To nije samo kod muslimana. Odakle su došli krstaški ratovi? Krstaši nisu nosili ljubičice nikome. I sada ovi ratovi...bombardovanje Sirije, odakle to dolazi? Svaki musliman predstavlja svoju veru. Ljudi ne čitaju Kur’an, ne čitaju hadis već gledaju muslimane kako se muslimani ponašaju. Onda mi treba da se ponašamo fino, dostojanstveno, ali ne da prodajemo svoje ideale, svoje vrednosti da bi bili sa nekm prijatelj. To ne. Koliko poštujemo sami sebe toliko će nas drugi poštovati.

GMS:
Poštovani muftija, Allah vas nagradio .

Muftija srbijanski:
I vas.